Uusi Strategia Valmiiksi Alle 90 Päivässä:

Kurkistus Maailmaan, Johon Maallikolla Ei Tavallisesti Ole Pääsyä

FinnProtec Oy toimii viranomaisten kanssa, mikä tarkoittaa että toiminta on pääosin salaista. Siksi onkin niin mielenkiintoista päästä hetkeksi rautaovien taakse katsomaan maailmaa, joka ei pidä suurta meteliä itsestään. 

FinnProtec on viime vuosina 5-7 miljoonan liikevaihtoa tehnyt yritys, joka maahantuo erilaisia turvallisuusalan tuotteita ja tarjoaa näihin liittyviä huolto-, ylläpito- ja koulutuspalveluita. FinnProtecilla on myös juuri uusittu verkkokauppa sekä viranomaisille tarkoitettu showroom.

Miksi FinnProtec Otti Ulkopuolista Apua Johtamisen Kehittämiseen Ja Strategiatyön Viimeistelemiseen?

FinnProtec on vuosien saatossa kasvanut pisteeseen, jossa kehitettävää löytyy arjen pienimmistä yksityiskohdista strategiselle tasolle asti. Tämän ajoittain kaoottisenkin kokonaisuuden eteenpäin viemiseen FinnProtec halusi ennen kaikkea käsipareja.

Konsultoinnilla ja valmennuksella on ollut ihan lähimenneisyydessäkin oma arvokas osuutensa. Nyt oli kuitenkin toimeenpanon vuoro ja tähän tarpeeseen FinnProtec tilasi jatkuvaa Kaupallisen muutosjohtamisen palvelua Cruxerilta.

Yhteistyö Alkoi Kovalla Priorisoimisella Ja Isoimman Kassavirtavaikutuksen Tunnistamisella

FinnProtec on hyvä esimerkki siitä, että resursseihin nähden liian monen asian samanaikainen kehittäminen vie kokonaisuutta toivottua hitaammin eteenpäin. Tulee helposti sellainen olo, että oikein mitään ei tapahdu.

Siksi päätimme yhteistyömme alkaessa rajata kehitystyötä niin, että keskitymme isoimman kassavirtavaikutuksen teemoihin sekä kokonaisuuden näkökulmasta vaikuttavimpiin kehityshankkeisiin. 

Käytännössä tämä linjaus tarkoitti keskittymistä uuden verkkokaupan julkaisemiseen sekä pitkään vireillä olleen strategiatyön viemistä maaliin.

Miten näissä sitten onnistuttiin?

Uuden Verkkokaupan Julkaisukuukauden Myynti 4,6-kertainen Aiemman Kolmen Tilikauden Keskivertomyyntiin Verrattuna

Verkkokaupan osalta oltiin tehty ansiokasta teknistä kehitystä jo useiden vuosien ajan ja tässä Cruxerilla ei ollut mitään osuutta. 

Resurssien puutteen vuoksi verkkokaupan markkinointi oli kuitenkin jäänyt käytännössä kokonaan tekemättä. 

Niinpä päätimme, että merkittävästi parantuneen käyttäjäkokemuksen myötä tohtisimme markkinoida uutta verkkokauppaa vanhoille asiakkaille. Koska markkinointia ei ollut juurikaan tehty, pääsimme kohtalaisen vähäisillä markkinointiponnisteluilla erinomaisiin tuloksiin: tuotimme 4,6-kertaisen online-myynnin verrattuna kolmen edellisen tilikauden kuukausittaiseen keskivertomyyntiin verrattuna. Vanhat asiakkaat saatiin houkuteltua uudelleen ostoksille, minkä lisäksi saimme pienennettyä varaston arvoa, saimme lisää hyllytilaa uusille tuotteille ja saimme liikutettua varastoon jämähtäneitä tuotteita asiakkaille. Käyttöpääomaa kassaan siis.

FinnProtecin verkkokauppaprojekti on loistava esimerkki siitä, että lähes kaikilla yrityksillä on alihyödynnettyjä assetteja, jotka kyllä vastaavat kutsuun kun niille vain puhutaan nätisti. 

Kun verkkokauppaprojekti oli valmis, pääsimme keskittymään kehitystyön kannalta tärkeimpään vaiheeseen, eli strategian päivittämiseen. 

Vuosien Strategiaprosessi Maaliin Ja Strategia Ensimmäistä Kertaa Visuaaliseen Muotoon Yhdelle Sivulle

FinnProtecilla oltiin mietitty strategian päivittämistä jo useiden vuosien ajan, mutta tarvittavaa ajatteluaikaa ei vain kerta kaikkiaan oltu arjen kiireiden keskellä löydetty.

Nyt oltiin kuitenkin saavuttu pisteeseen, jossa toimintaympäristön käynnissä olevat ja tulevat muutokset pakottivat viimeistelemään strategiatyön.

Tunnistimme, että uusi strategia todennäköisesti muotoilee myös arjen yksityiskohtia - ja siksi päätimme priorisoida strategian valmistumisen kehityslistan kärkeen. Ei olisi ollut kauheasti järkeä kehittää yksityiskohtia nyt, jos niihin kuitenkin tulisi taas hetken päästä muutoksia. Tunnistimme myös, että helposti ymmärrettävässä muodossa oleva strategia toisi kauan kaivattua selkeyttä priorisoimiseen. 

Itse työmenetelmä meni niin, että Cruxer otti vetovastuun strategian valmistumisesta. Käytännössä tämä tarkoitti olemassaolevaan materiaaliin perehtymistä ja strategian työstämistä yhden sivun pohjaan. Pohjaa versioitiin keskusteluiden perusteella hallituksen, omistajan ja henkilökunnan kanssa.

Cruxer toi FinnProtecin strategiatyöhön vetovastuun strategian valmistumisesta sekä ideoita visuaalisesta muodosta. Lopulta noin kymmenen eri version kautta strategia oli valmis esiteltäväksi henkilökunnalle.

Kehityslistan priorisoiminen oli kriittistä onnistumisen näkökulmasta

Olisi ollut houkuttelevaa lähteä kiireelliseltä tuntuvien yksityiskohtien kehittämiseen "lite bättre" -hengessä, mutta päätimme kohdistaa valtaosan resursseja strategian päivittämiseen. 

Miksi näin? 

Siksi, että moni matalamman hierarkian teema saattaa muuttua paljonkin sen perusteella, että millainen strategia yritykselle lopulta valitaan. Päätimmekin, että tehdään ensin isoimman vaikutuksen työ valmiiksi ja vasta sen ohjaamana kehitetään matalamman vaikuttavuuden teemoja. 

Strategian Julkistus Pikkujoulujen Yhteydessä

Ihan kaikkia uutisia ei kannata kertoa toimistoarjen hulinan keskellä. 

Tässä tapauksessa oli kyse niin merkittävästä tapahtumasta, että päätimme mennä koko henkilökunnan voimin Urheiluopisto Eerikkilään yön yli -valmennukseen. 

Tilaisuudesta julkistettiin uusi strategia keskustelevassa hengessä ennen kuntotestejä ja pikkujouluja.

FP-Eerikkilä1
FP-Eerikkilä2
FP-Eerikkilä3

Cruxerin Ja FinnProtecin Yhteistyö Jatkuu Edelleen

Paljon on jo sanottu, mutta paljon on vielä sanomatta. Seuraavassa vaiheessa konkretisoimme uuden strategian tärkeimmät valinnat maltillisiksi arjen muutoksiksi tuleville vuosineljänneksille ja vuosille yhdessä koko porukan kanssa. Jatkossakin keskitymme vaikuttavimpiin teemoihin, joissa ulkopuolisen hyödyntäminen on perusteltua.

 

Löysitkö Itsesi Tästä Case-Kuvauksesta? Jos Haluat Jutella Tilanteestasi, Voit Varata Ajan Alta: